Placeholder

Hur Google Play rankar appar

QuidBit lär dig hemligheten bakom rankingen!

Machine Learning för att göra ASO på Google Play

QuidBit sitter idag på unik data bestånde av 11.6 miljoner avläsningar på Google Play. Med hjälp av maskininlärning (Weka) har vi lyckats hitta mönster över vad som gör att appar sorteras i den ordning de gör vid sökningar på Google Play.

Utöver detta använder vi oss av en Google Play klient med ett modifierat "Protocol Buffer"-format för att få ut fler siffror än vad en vanlig användare kan se.

Skillnaden mellan appar och sökord

För att tänka rätt på Google Play är det viktigt att förstå skillnad mellan appar och sökord.



En bra app löser allt

En stor del av Google Play byggs upp av topplistor och rekommendationer från bekanta. Detta kan du inte styra över, om du inte gör en app människor vill ha såklart.



Gör din app sökbar

Först när en användare börjar söka efter appar har du möjlighet att styra över om din app ska synas eller inte.

Placeholder

Vad är ett sökord?

För att tänka rätt på Google Play är det viktigt att se allt som sökord. Ett sökord kan vara allt från “free”, “angry birds” till “lediga jobb i stockholm” osv. En sökning skickas iväg till Google och tillbaka fås som max 250st appar som antas matcha sökningen. En användare rör sig sällan förbi de 10 som visas först av dessa. Så, hur hamnar en app bland de 10 översta apparna på ett givet sökord?



Placeholder

Hur ordningen avgörs

Apparna sorteras efter två värden; relevans respektive resultat för varje sökord. Så platsen för en app på ett visst sökord utgörs helt enkelt av Relevans + Resultat

Placeholder

Relevans

Relevans är den siffra man enklast kan manipulera. Den går ändra ungefär 12ggr per dygn. Relevans är hur många gånger din text innehåller sökordet ifråga. Relevanssiffran kan variera mellan (minsta: 55.0, största: 1115.0) på slutet har den ändrats till (minsta 9.0, största 17.0). Vad en app har för relevans på ett givet sökord går att se om du använder valfri man-in-the-middle attack och avkodar Protocol Buffer formatet från Google Play appen :P

Placeholder

Problemet är att en app inte kan ha en högre relevanssiffra än 1115.0 för ett givet sökord. Sen krävs resultat. Så ett vanligt snedsteg är att valet faller på ett för populärt sökord där de 200 översta apparna redan har 1115.0 i relevans. Då appen ifråga inte har något resultat från tidigare sökningar på de sökordet kommer den falla ner under plats 200 och där finns inga användare tyvärr. För att förflytta appen uppåt krävs ett resultat bättre än apparna ovanför på plats 199, 198, 197 osv. Detta är väldigt tidskrävande då inga installationer sker så långt ner i listan.



Resultat

Hur resultatet för varje app beräknas fram håller Google hemligt och ändras konstant för att användarna ska mötas av så relevanta appar som möjligt. Finns några olika metoder som kan manipulera in personer på olika sökord till Google Play men det är inte hållbart i längden. Bästa metoden är nog att göra en jävligt bra app från början bara.



Placeholder

Undvik populära sökord

Vill ni inte göra en man-in-the-middle-attack går det använda sig utav “Autocomplete” som ger förslag när man skriver sökord på Google Play. Kommer sökordet upp där finns det redan har appar med en relevanssiffra på 1115.0 då det är ett av kraven för att synas i listan. Det kan vara rätt osmart att ta några av dessa ord om du är ute efter att synas. Dock är sökvolymen störst på orden i den listan...

QuidBit ger Bästa metoden för att lyckas

Placeholder

Skapa ett skript som söker din app

Om vi bara glömmer alla andra metoder och snack om sökvolym utan bara kollar på hur du når bästa resultat i sökningar på Google Play. Skapa ett skript som kan verifiera vilken position din app hamnar på för det sökord du vill testa. Du klarar dig på ett enkelt skript där du kan mata in en lista:
bostad
bostad stockholm
ledig bostad
bostad lediga

Och får tillbaka vilken position din app hamnar på alla sökord. Som jag nämnde ovan kan du ändra dessa sökord 12ggr per dag. Leta efter sökord där appen 2h senare hamnar runt plats 20 eller bättre. Då vet ni att sökordet har låg konkurrens. Då behöver ni bara jobba er uppåt några få platser tills vanliga användare ser er app. Detta är en mycket bättre start än att ta populära sökord och sen få jobba sig sakta uppåt från plats #9000 innan ni ens syns.



Ändringar som gör skillnad

Säg att ni vill hamna på sökordet “ledig bostad stockholm”, då är fördelningen vart sökorden ska placeras för att ge störst effekt:

36% titeln på appen
24% promo texten
13% medelbetyg
11% topputvecklare
7% package name
5% utvecklarens namn
4% beskrivning

Lägg märke till att det står medelbetyg och inte antal betyg. Rätt intressant att ett betyg som ger 5:a är bättre än 200 betyg som ger 4.3. För att vara helt ärlig används Bayesian average

Detta kommer från en testning på ca. 200.000 sökningar från Google Play och med hjälp av Weka försökt hitta vad som ligger bakom ordningen. Det är väldigt mycket brus och inte helt lätt att hitta appar där de skiljer tillräckligt få faktorer så listan bör tas med en nypa salt.

Inte helt nöjd?

QuidBit har såklart fler tips som är lite mer Black Hat för att passa i detta inlägg.

Intresserad av mer? skriv nedan